“Azure heeft mijn rol als IT-specialist veranderd”

Posted on Posted in Modern Datacenter & Cloud, Professionals

Nu veel bedrijven gebruik maken van Azure is het werk van de IT-infraspecialist veranderd. Onze Azure consultant Niek Verspaget werkt al jaren met deze technologie van Microsoft. We vragen hem welke impact dit op zijn vak heeft.

Wat heeft Azure voor impact op jouw werk als IT’er?
Als gevolg van de transitie naar Azure is het traditionele systeembeheer zoals je dat deed verdwenen. Voorheen had je met fysieke componenten in het eigen datacenter te maken, zoals servers en het netwerk. Je installeerde een applicatie op de applicatieserver en rolt deze uit op de machines, zodat gebruikers ermee aan de slag konden. Het was voor mijn gevoel letterlijk tastbare materie.

Het is nu veel abstracter geworden. Alles draait “ergens” bij Microsoft; een plek die je niet te zien krijgt. In de cloud staan vooral applicaties centraal, waarbij de architectuur van cloudapplicaties heel anders is. Vooral met de introductie van microservices, bestaan deze soms wel uit honderden componenten die in Azure draaien en aangeroepen worden. Op die manier wordt ervoor gezorgd dat een applicatie goed werkt. Je moet dus meer inhoudelijk begrijpen deze hoe applicaties zijn opgebouwd. Daarnaast moet je er uiteindelijk voor zorgen dat deze altijd beschikbaar zijn en juist daar liggen veel uitdagingen.

Wat bedoel je daarmee?
Microsoft heeft zogenaamd “patch Tuesday” waarbij zij updates uitvoeren op het platform. Deze updates kunnen bijvoorbeeld te maken hebben met de storage omgeving aan de achterkant van het platform. Je hebt hier verder geen omkijken naar. De patches worden voor je gedaan. Op zich handig.

Nadeel is echter dat deze updates geregeld verstoringen veroorzaken op jouw design van de applicatie met als gevolg dat een applicatie plotseling niet meer goed werkt. Dus: downtime! Deze updates aan de Microsoft backend worden helaas niet altijd aangekondigd. Daar moet je écht alert op zijn. Van mij wordt namelijk wel verwacht dat ik het oplos.

Is troubleshooten dan ook veranderd?
Jazeker. Je hebt meer applicatiekennis nodig. Je moet weten hoe deze is opgebouwd en welke componenten worden aangeroepen. Er zijn veel wederzijdse afhankelijkheden van het systeem. Deze samenhang moet je goed overzien, zodat je ook de juiste verbanden kunt leggen. Met behulp van Application Insights kun je een heel eind komen, maar eerlijk gezegd is dat niet genoeg. Uiteindelijk zit je snel door de code zelf heen te ploegen. Je moet echt de traces en logging van de applicatie goed bekijken, componenten goed nalopen om te kunnen herleiden waar het mis gaat. Pas dan is het bedenken van een goede oplossing mogelijk. En daar heb je weer infrakennis voor nodig. Kennis van zowel de applicatie als van infra is dus belangrijk.

Wat vind je ervan dat het zo veranderd is?
Het is nu meer een combinatie geworden van infra en apps. Interessant vind ik dat storingen vaak veel dieper in de technologie zitten dan voorheen. Dat speuren vind ik leuk om te doen. Zeker als je dan het probleem kunt pinpointen en er een oplossing voor verzint. Het vakgebied is een stuk breder geworden. Dat is wel wennen voor mij. Soms vind ik het zo breed, dat ik mij afvraag of ik mij daarbinnen niet verder moet specialiseren. Maar goed, voor nu is het allemaal nog behoorlijk nieuw.

De tijd zal het leren 🙂