‘Het vergt focus om wanorde in de cloud te voorkomen’

Posted on Posted in Algemeen

Het is tegenwoordig alle ballen op cloud computing en SaaS. Steeds minder organisaties twijfelen aan het nut ervan en niemand wil achterop raken. Aanbieders maken het dan ook erg aantrekkelijk om workloads in de cloud te zetten of applicaties als webdienst af te nemen. Het vergt focus om de juiste keuzes te maken en wanorde te voorkomen, vertellen Jan-Peter Goeseije en Rolf Warntjes van BCONN ICT.

Cloud en SaaS staan voor velen synoniem voor flexibiliteit, kostenvoorspelbaarheid en geen gedoe. Toch is het niet allemaal koek en ei. Het gemak is wellicht de grootste makke, weten de twee zakenpartners. Als de drempel naar de cloud en webdiensten zo laag is en de business er zonder tussenkomst van de IT-afdeling mee aan de slag gaat, ligt volgens hen beheerchaos op de loer. “Voor je het weet hangen allerlei applicaties in verschillende clouds zonder dat iemand weet hoe het precies zit”, zegt projectmanager Goeseije. “Hoe koppel je ze onderling? Waar worden de data verwerkt? Wie is aansprakelijk bij overtredingen en datalekken?”

Hoe voorkom je de beheerchaos die jullie schetsen?
Goeseije: “Iemand zal het voortouw moeten nemen. Een ervaringsdeskundige die weet dat on prem of hybride soms de betere optie is. Een expert die op een hoog abstractieniveau technologische opties doorgrondt en stakeholders overtuigt. Een professional die beseft dat je door agile ontwikkeling en automation snel inspeelt op veranderende omstandigheden. Niet elke techneut beschikt over zulke skills.”

De IT ontwikkelt zich razendsnel. Hoe houden jullie de skills up-to-date?
“Zelfs wij kunnen het niet gemakkelijk bijhouden”, vertelt salesmanager Warntjes. “Om te blijven vooroplopen, dwingen we onszelf tot focus. Onze consultants hebben van huis uit een brede technische interesse, maar kiezen een specialisme. Zoals cloud, digital workspace, networking of security. Ze willen daarvan echt het naadje van de kous weten. Het zijn puzzelaars en trouble shooters die plezier hebben in het herleiden van problemen en het analyseren van oplossingen.”

“Klanten verwachten dat onze experts een leidende rol nemen bij technologische keuzes”, vervolgt hij. “Dit doen ze in volledige onafhankelijkheid van welke leverancier dan ook. In hun domein hebben ze diepe kennis van zaken en doorgronden ze de meest complexe vraagstukken. Waar hun kennis tekortschiet, kunnen ze terugvallen op collega’s die deze specialistische kennis juist wel hebben.”

Hoe onderscheidt het BCONN-team zich van andere partijen?
Warntjes: “We vinden het heel belangrijk dat we niet alleen klanten helpen, maar vooral elkaar. Het team is hecht en staat voor elkaar klaar. In dat opzicht is het team belangrijker dan de klant. We zorgen dat iedereen zich welkom voelt, erbij hoort en plezier in zijn werk houdt. Daarbij horen informele team meetings, leerzame Expert Academy’s en laagdrempelig inhoudelijk overleg met collega’s. Alles om de flow erin te houden.”

“Passie voor het vak is wellicht de grootste gemene deler binnen het team”, besluit Goeseije. “En dat koesteren we. Het zorgt voor ongekende gedrevenheid in elk project dat wij oppakken. We helpen nu eenmaal graag de wanorde te voorkomen die dreigt met alle ballen op de cloud.”

Jan-Peter Goeseije en Rolf Warntjes zijn de twee partners bij BCONN ICT. Dit bedrijf biedt organisaties technische en managementondersteuning bij complexe ICT-projecten. Cloud computing, networking & security en digital workspace zijn belangrijke focusgebieden. BCONN ICT is gevestigd in Utrecht en Eindhoven.