Leidinggeven aan techneuten

Posted on Posted in Algemeen

De onvoorspelbare “mens” is maar lastig…

In deze tijd van digitalisering neemt IT een steeds prominentere positie in bij bedrijven. Er worden vele nieuwe IT-projecten gestart, zodat bedrijven hun toegevoegde waarde verder kunnen vergroten. In deze dynamische tijd neemt de complexiteit van het vak IT toe. Helaas mislukken IT-projecten geregeld, ondanks alle inspanningen om dit te voorkomen, door bijvoorbeeld Agile te werken. Het blijft uiteindelijk nog steeds mensenwerk. En daarin zit ‘m volgens Jan-Peter nou de kneep.

Jan-Peter werkt al meer dan 20 jaar als projectmanager, waarbij hij voornamelijk aan techneuten en consultants leidinggeeft. In het volgende interview wordt hem gevraagd naar zijn ervaring in het leidinggeven aan techneuten.

Waarom gaan veel IT-projecten volgens jou nog steeds mis?
Naar mijn idee is het erg belangrijk om techneuten met wie je samenwerkt in het projectteam de ruimte te geven om hun werk goed te kunnen doen. Je moet er als projectmanager écht voor hen zijn en ze uit de wind houden als het ergens niet goed gaat. Ze zijn niet gemaakt voor het politieke spel en houden daar ook totaal niet van. Ze willen gewoon een goede oplossing leveren, that’s it. Wanneer je niet goed voor je projectteam zorgt als projectmanager, dan heb je kans dat het IT-project minder succesvol verloopt.

Werken onder tijdsdruk, dat hoort er toch gewoon bij?
Te vaak kom ik in de praktijk tegen dat projectmanagers de druk te sterk opvoeren bij de techneuten om vooral snel resultaat te verkrijgen. Maar zo denkt een techneut niet, die willen juist een goed resultaat neerzetten en daar de tijd en ruimte voor krijgen. Zaken op deze wijze onder druk zetten, werkt alleen maar averechts. Onder grote druk gaan techneuten vaak zaken afraffelen, fouten maken en proberen dan toch met grote stappen snel thuis te zijn, omdat ze geen “Nee” kunnen zeggen. Dit zorgt er niet voor dat zaken sneller gaan – er is meer rework – en de kwaliteit wordt er zeker niet beter op. Wees je daar als projectmanager van bewust.

Is “nee” zeggen dan zo lastig voor techneuten?
Ja, als je zegt dat iets af moet zijn, maar ze geloven er niet in, dan gaan ze het tóch proberen. Ontvang je als projectmanager signalen in de trant van: “Ja, dat zal wel moeten kunnen”, dan is dat verdacht. Als je dan ook nog schichtige blikken krijgt met een opgejaagde indruk, weet je het zeker: dit is niet goed.

Je moet als projectmanager goed deze signalen opvangen, de druk doseren en niet continu hen op hun tenen laten lopen. Blijf voortdurend monitoren hoe ver ze met het project zijn en informeer hier actief naar, loop bij ze langs. Op die manier kun je tijdig bijsturen en helpen. Als je dat niet doet loop je namelijk het risico dat je bij oplevering pas hoort dat het niet gaat lukken. En dan ben je dus te laat.

En dan krijgen zij zeker ook nog de schuld?
Ja, erg onverdiend. Ik kom toch geregeld tegen dat de zweep er dan overheen gaat. Neem als projectmanager de techneut in bescherming! Je moet juist zorgen voor een constructieve setting waarin je met elkaar samenwerkt. Zorg ervoor dat ze hun werk goed kunnen doen en dat je ook geregeld spart over de oplossingen. Het is belangrijk dat je goed begrijpt wat zij doen. Als je verstand van de techniek hebt als projectmanager, is dat wel een groot voordeel.

Wat moet een projectmanager dus volgens jou juist wel doen?
Je moet er echt voor de techneuten zijn. En als er druk op de ketel staat, prop dan niet alles in die tijd, maar bekijk met elkaar hoever je wel kunt komen. Help daarbij met het stellen van prioriteiten en kijk wat er eventueel achteraf nog gedaan kan worden. Uiteindelijk willen techneuten graag alles niet slechts 100%, maar 110% voor elkaar hebben, terwijl 80% waarschijnlijk goed genoeg is. Dat laatste stukje kan vaak later nog wel geregeld worden. Uiteindelijk zijn techneuten heel dienstbaar en doen graag iets voor de ander. Echter, het onvoorspelbare van “de mens” blijft iets dat lastig is voor een techneut om mee om te gaan en daar moet de projectmanager in ontzorgen.