“Managers zien nu ook de voordelen van automation”

 

 

Er is veel vraag naar automation specialisten. Een aantal jaren geleden lag dat toch heel anders. Bart van Hooijdonk, automation specialist bij BCONN ICT, kan erover meepraten. Hij houdt zich hier al zijn hele leven mee bezig en vertelt, hoe hij dit vakgebied heeft zien veranderen de afgelopen jaren.

 

Waarom ben je je hierin gaan specialiseren?

Goede vraag. In de kern komt het erop neer dat ik het zonde van mijn tijd vind om twee keer hetzelfde werk te doen. Die tijd kan ik beter benutten. Er gaan bij mij meteen radartjes in mijn hoofd draaien hoe ik repeterend werk kan automatiseren. Dat gebeurt gewoon vanzelf bij mij. Het is dan de kunst om een creatieve oplossing te verzinnen en te vertalen in code hoe je dat voor elkaar krijgt. Daar krijg ik nou een kick van. Ik vind het gewoon supercool dat je met een slim scriptje een gigantische tijdsbesparing kunt realiseren. Dat doe ik nu inmiddels ruim tien jaar.

 

Nu is automation “hot”. Hoe was dat tien jaar geleden?

Allesbehalve “hot”. Nee. Ik zag wel de voordelen, maar mijn omgeving helemaal niet. Ik zag toen zoveel mensen dagelijks dezelfde administratieve taken uitvoeren. Telkens opnieuw. Handmatig. Dan borrelt er bij mij spontaan een idee naar boven om dat te automatiseren en stelde dat dan voor. Men vond mij toen maar lastig: “Nee Bart, automatiseren kost te veel tijd en geld, we laten het even voor wat het is.” Hoe vaak ik dat wel niet hoorde. Ik stond toen ook nog niet zo sterk in mijn schoenen en miste overtuigingskracht. Uiteindelijk gooide ik het over een andere boeg. Ik ben niet het idee, maar het resultaat gaan benadrukken: tijdswinst en besparing van kosten. Die aanpak is voor mij een gamechanger geweest. Wanneer je de kans krijgt om het te laten zien en iedereen merkt dat het in de praktijk werkt… Dan past het spreekwoord goed over het ene schaapje dat over de dam gaat.

 

Kun je hiervan een mooi voorbeeld geven?

Tuurlijk. Zoveel. Ik zag bijvoorbeeld dat onze servicemanagers maandelijks een rapportage moesten opstellen met een overzicht van geleverde producten en diensten aan de klant. Deze rapportage was belangrijk ter onderbouwing van de te versturen factuur. Het gaat dan over aantallen, artikelcodes, geleverde diensten en dergelijke. Deze gegevens lagen verspreid over verschillende afdelingen, bestanden en databases. De servicemanager moest deze aan het begin van iedere maand natuurlijk bij elkaar harken, maar was er geregeld twee weken mee bezig om dat voor elkaar te krijgen. En dan nog controleren of het allemaal klopt. Dit kost dus niet alleen veel tijd, maar de factuur wordt pas halverwege de maand verstuurd. Niet wenselijk toch? Voor mij typisch een gevalletje van: dat kan sneller en beter.

 

Hoe heb je dat opgelost?

Kijk, daar moet je dan goed over nadenken. En puzzelen. Logisch en technisch gezien is dat best een uitdaging. Wat ik kortgezegd heb gedaan is: data ophalen uit diverse bronbestanden, al die data verzamelen in een database en vervolgens deze data gebruiken om een rapportage in Excel geautomatiseerd op te stellen. Tot zover de volgorde. Om dit technisch mogelijk te maken heb je wel kennis nodig van ondermeer PowerShell, Python Script, API’s, SQL, AD, Azure en applicaties.

 

Wat was het resultaat?

Meerdere dingen. Allereerst tijdswinst. De servicemanager heeft begin van de maand direct zijn onderbouwing in Excel, zodat de factuur direct verstuurd kan worden. Bovendien heeft de servicemanager nu meer tijd om zich te richten op het klantcontact in plaats van neuzelen in de administratie. Verder is de kans op het maken van fouten gewoon kleiner als iets consistent uitgevoerd wordt door middel van automation. En dan nog een ander belangrijk voordeel: het script kan je hergebruiken, dus ook voor andere servicemanagers en hun klanten. De resultaten werken daarmee veel verder door.

 

Hoe zie jij de toekomst van automation?

Managers zien nu ook de voordelen van automation. Ik hoef veel minder te overtuigen. Dat scheelt een hoop energie. Soms vragen zij uit zichzelf nu mijn hulp. Maar wat ik vooral ook zie veranderen is de vraag om informatie op een slimme manier te verzamelen, zodat het ook nieuwe inzichten oplevert. Dat er dashboards gemaakt kunnen worden, waardoor zij veel beter beslissingen kunnen nemen. Ja, ik zie wat dat betreft een zonnige toekomst voor automation. Er valt nog een hoop te verbeteren.

 

Ik ben inmiddels niet meer de enige waar de radertjes in het hoofd draaien hoe iets sneller en beter kan. 🙂

×

Heb je een vraag?

Klik hieronder om ‘m snel te stellen aan ons via WhatsApp!

×