SaaS vereist een andere manier van denken

Posted on Posted in BCONN Nieuws

Met de komst van cloud is SaaS erg populair geworden. Het is gemakkelijk aan te schaffen, het is veelal gebruiksvriendelijk, niet ingewikkeld en je hebt direct toegang. Deze nieuwe manier van applicaties aanbieden heeft een grote impact op het deployment en management van IT. “Het vereist een andere manier van denken”, zegt Allard Beerthuizen, consultant digital workspace bij BCONN ICT. In onderstaand interview legt hij het uit.

Wat is er veranderd met de komst van SaaS?
Wat ik zie is dat gebruikers nu veel vrijheid hebben om zelf applicaties te kiezen. Als IT dit niet regelt, schaffen ze het zelf wel aan. Schaduw IT is dan een feit. Het hebben van een goed overzicht van de IT-omgeving en het beveiligen daarvan is daarmee complex geworden. Daarnaast zijn er nu zoveel applicaties beschikbaar dat het steeds lastiger wordt om hieruit de juiste keuze te maken. Keuzestress! Waar doe je nou goed aan? Er wordt geregeld maar snel een keuze gemaakt zonder goed te onderzoeken wat de business value is van een applicatie. Voordat je het weet verzand je in zo’n grote brij van apps en informatie die over je heen gestort wordt dat je problemen krijgt met de organisatie van je werk. Dit zie je ook bij IT gebeuren.

Wat heeft dit voor impact op de IT-afdeling?
Naast de SaaS applicaties zijn er nieuwe moderne deployment technieken bijgekomen. Denk bijvoorbeeld aan AutoPilot of Intune van Microsoft. Gebruikers hebben hiermee zelf de mogelijkheid om devices te installeren zonder bemoeienis van IT. Voordat je het weet heb je tal van applicaties, versnipperingen van allerlei oplossingen en heb je geen goed overzicht meer. Je ziet dan door de bomen het bos niet meer. Het deployment van een werkplek is daarmee veranderd en dwingt je als IT’er om op een andere manier om te gaan met device management. Eigenlijk vereist het een andere manier van denken.

Wat bedoel je hiermee precies?
Een paar jaar geleden werden veel zaken vanuit IT beredeneerd en kreeg je als gebruiker de spullen waarvan IT vond dat goed voor je was. Dat is verleden tijd. De eindgebruiker bepaalt! Je moet nu door de bril van de eindgebruiker heen kijken. Je verplaatsen in hem. Je moet antwoorden krijgen op vragen zoals: Welke apps heeft hij nodig? Welke data heeft hij nodig? Welke devices gebruikt hij?

Wat zou je moeten doen?
Betrek de gebruikers bij het gesprek over de werkplek en beoordeel met elkaar wat de toegevoegde waarde is van een applicatie. Benadruk daarbij wel dat er spelregels zijn en geef grenzen aan van de mogelijkheden. Niet alles kan, maar heel rigide de gebruiker beperkingen opleggen werkt niet. Dan krijg je weer schaduw IT. Je moet daar dus een modus in weten te vinden met elkaar.

Daarnaast denk ik dat je gebruikers moet uitleggen dat wanneer je veel apps tot je beschikking hebt, het voor je eigen organisatie van werk nodeloos ingewikkeld maakt. Je krijgt dan te maken met veel handelingen, verschillende inlogs of je weet zelf niet meer welke app je waarvoor nodig hebt. Dat zie ik in de praktijk overigens wel vaak gebeuren. Het wordt dan alleen maar nodeloos complex en ingewikkeld.

Mijn advies is hierin eenvoudig: KIS. Keep IT Simple. Voor de ander en voor jezelf.