Wat kan IT leren van het onderwijs?

Posted on Posted in BCONN Nieuws


Jorrit Turksma heeft een aantal jaar geleden zijn vak als Aardrijkskunde docent verruild met het vak IT networking. Een echte carrièreswitch. De dynamiek en de razendsnelle ontwikkeling binnen IT trekken hem enorm aan. Hij vindt het superinteressant hoe je netwerken goed kunt configureren en hoe je ervoor zorgt dat het netwerk soepel en snel data met elkaar verbindt. Totaal anders en een andere rol, maar zijn er zaken die je vanuit het onderwijs mee kunt nemen als netwerkspecialist? We vragen het Jorrit zelf.

Wat valt jou op binnen IT?
Ik werk inmiddels al een tijdje op het gebied van networking in complexe IT-omgevingen. Wat mij opvalt is dat er veel projecten zijn om het netwerk te beheren of te innoveren, maar dat vaak niet echt helder is wat nou precies het einddoel is. Dat is heel anders is dan bij het onderwijs.

Wat is er dan anders?
In het onderwijs is het uiteindelijke doel heel helder in zicht. Je moet ervoor zorgen dat de leerlingen slagen voor het eindexamen. Om dit doel te realiseren worden ieder jaar een x aantal lessen gegeven. Over iedere les is nagedacht hoe deze past in het curriculum. Iedere les heeft een aantal doelstellingen die gehaald moeten worden. Op die manier wordt eigenlijk heel consistent gewerkt. Dit is iets wat ook belangrijk is voor IT.

Kun je voorbeelden geven?
Neem bijvoorbeeld het onderwerp naamconventie. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld afspraken maakt over de manier waarop je een router een logische naam geeft. Een voordeel is daarmee dat je dan aan de naam kunt afleiden van zo’n apparaat doet. Het beheer is op die manier overzichtelijk en bij storing kun je veel sneller acteren. In de dagelijkse praktijk zie ik geregeld dat hierover geen duidelijke afspraken worden gemaakt, waardoor er veel uitgezocht moet worden en dus kostbare tijd verloren gaat.

Een ander punt is documentatie. In het onderwijs is dit zo belangrijk. Zeker als het gaat om toetsen en cijfers. Daar kun je je geen fouten in permitteren. Je moet zaken goed vastleggen. Zo bewaak je de voortgang, maar zorg je er ook voor dat jouw werk door een andere docent overgenomen kan worden. Ik merk dat ik dit ook graag doe binnen IT. Ik vind dat je voor documentatie moet zorgen zodat je als het ware vervangbaar bent en als je er niet bent, het proces gewoon door kan blijven gaan. Ik merk alleen dat dit geregeld niet goed bijgehouden wordt binnen de IT-branche. Het gevolg is dat er veel kennis zit in de hoofden van mensen. Sommigen weten uit hun ervaring ongelofelijk veel van de systemen, maar als zo’n iemand er niet is, kan er paniek ontstaan, omdat onbekend is hoe het netwerk precies in elkaar zit. Dat hoort natuurlijk niet zo.

Wat is het verschil?
Een heel groot verschil met het onderwijs is dat er bij IT continu veranderingen zijn. Het is veel dynamischer dan het onderwijs. Dat maakt het voor mij precies uitdagend, maar daar zit volgens mij ook meteen het probleem om bijvoorbeeld zaken goed te documenteren. Door tijdsdruk schuift het naar achteren op de prioriteitenlijst. Bovendien is het niet het leukste werk.

Wat moet er volgens jou gebeuren?
Ik denk dat het toch goed is om wel aandacht te besteden aan deze onderwerpen. Als je zaken goed documenteert, bijhoudt en ook nog wat aan die naamconventies doet, je uiteindelijk veel beter overzicht hebt over de IT-omgeving en daardoor veel sneller kunt acteren. Op die manier houd je juist tijd over voor andere zaken dan brandjes blussen. Bovendien zorg je voor goede documentatie ervoor dat als er iemand op vakantie gaat er niet meteen paniek ontstaat. Het brengt echt een stuk rust in de tent.
Leuk is anders, maar mijn advies zou zijn: gewoon doen!