Een goede match blijft bovenal mensenwerk

 

 

In het nieuwjaar is onze nieuwe collega Rick Veldhuizen gestart voor onze nieuwe dienst BCONN Interim. We zetten vanaf nu ons ZZP netwerk in om een goede match te maken met de opdrachten die klanten bij ons uitzetten. Rick heeft een ruime staat van dienst opgebouwd en weet als geen ander hoe je dit moet doen. We interviewen hem over zijn ervaring in deze branche.

 

Wat zie jij voor ontwikkelingen in de markt voor het inhuren van professionals?

Als ik naar de inhuurmarkt kijk, zie ik dat er een aantal grote spelers zijn die als het ware de inhuurmarkt aan het opkopen zijn. Op deze manier wordt een massa aan inhuur bediend. Dan moet je echt denken aan duizenden contracten die beheerd worden. Het zijn strak gestroomlijnde processen en automatisering via inhuurportalen. Het persoonlijk contact staat daarmee onder druk. Er is nauwelijks tijd meer om iets met elkaar te bespreken. Daarmee staat de kwaliteit van dienstverlening, lees: het maken van een goede match, enorm onder druk.

 

Kun je dat verder toelichten hoe je dat ziet?

Dat kan ik wel doen aan de hand van een voorbeeld. Stel je bent inhurend manager bij een grote organisatie. Je doet dan intern een aanvraag voor het inhuren van een professional. Vervolgens dient deze aanvraag goedgekeurd te worden door HR of bijvoorbeeld afdeling inkoop. Dan wordt de aanvraag gestuurd naar de partij die voor deze opdracht een geschikte kandidaat dient voor te stellen. Deze grote partijen, de “brokers”, zetten dan op hun inhuurportaal de opdracht uit waarop iedereen kan reageren. Zij dienen dan te beoordelen op basis van profielen of het een goede match is. In veel gevallen zijn de contacten digitaal en niet persoonlijk. Dat maakt het denk ik lastig voor het maken van een match.

 

Wat is belangrijk voor het maken van die match?

In de wat meer gespecialiseerde opdrachten of rollen waarbij je te maken krijgt met meerdere stakeholders en veranderingen binnen organisaties, is het juist belangrijk om niet alleen te weten wat iemand kan, maar ook hoe diegene de opdracht aanpakt. In een opdrachtbeschrijving of cv staat wat iemand kan of moet kunnen. Niet meer niet minder. Om juist die wat zachtere kenmerken voor een goede match te kunnen maken is naar mijn idee het persoonlijk contact juist zo belangrijk.

 

Waarom is het persoonlijk contact voor jou cruciaal?

Ik vind dat persoonlijke contact echt van meerwaarde. Als je de kandidaten goed kent, weet je waarnaar zij op zoek zijn en weet je ook wel wat de sterke punten, maar ook de aandachtspunten zijn. Ik ga altijd graag op zoek naar iets nieuws voor bijvoorbeeld ZZP’ers die ik goed ken. Ik zie mijzelf een beetje als hun “zaakwaarnemer” voor werk. Aan de andere kant, als je klanten goed kent en weet wat daar speelt, kun je vooraf al veel beter inschatten wie daar het beste bij past. Zo is een match vrijwel direct gemaakt en is de kans van slagen veel groter. Ik geloof erin dat het maken van een goede match bovenal mensenwerk blijft. Gelukkig maar, want deze manier van werken is niet alleen leuk, maar levert ook de beste match voor opdrachtgever én kandidaat op 🙂 

×

Heb je een vraag?

Klik hieronder om ‘m snel te stellen aan ons via WhatsApp!

×